Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Fabian »

Iedereen heeft wel zijn eigen mening over het voer dat hij/zij geeft aan zijn/haar vissen. De ene zweert bij een bepaald merk en bij de andere is een "huismerk" al voldoende.

Daarover gaat de volgende stelling:
Voer van een bekend merk is beter dan voer van een (goedkoop) huismerk.

Ben je het hiermee eens, of niet? En waarom?
Je zou je antwoord kunnen baseren of beiden merken voer in dezelfde fabriek worden gemaakt, je eigen ervaringen met voer van bekende merken en voer van (goedkope) huismerken enz.
Geef jij zelf voer van een bekend merk of voer van een (goedkoop) huismerk? En is trouwens huismerk voer altijd goedkoper dan voer van een bekend merk?

:lol:

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Visje in het water »

O wat een goeie! Ik ben heel benieuwd naar de rea's!

Ikzelf zou precies willen weten wat er in zit en dan bekijken wat mijn vissen nodig hebben, eer ik een echte mening zou hebben.
Ik weet dat niet altijd alles op de verpakking staat, dus ja, dan word het alweer wat lastiger. Ik ga dus maar van ervaringen van anderen uit en kijk ondertussen goed hoe mijn vissen het er op doen.

Ik geef wel allerlei verschillende soorten voeders, zodat ik voor mij idee altijd wel het juiste geef voor de juiste vis.

Een heel duidelijk geval:
Ik heb gemerkt dat een bepaald merk voer voor Bettavissen, er voor zorgt dat onze Bettavis er mooier uit ziet.
Ik heb nog geen ervaring wat het met zijn gezondheid doet, op langer termijn.
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Kevin »

Denk wel dat duurder voer meer nuttige toevoegingen kunnen bevatten, denk aan voedingsstoffen enzo.

Op de langere termijn zou ik wel verwachten dus dat merkvoer beter is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Floor »

goed voer ongeacht het merk bevat niet alleen de juiste voedingsstoffen maar bevat deze ook in de juiste verhouding en hoeveelheden. goedkoper voer en ondeugdelijk 'merk' voer bevat vooral veel opvulling waar de dieren niets aan hebben.
nu hebben wij een span sledehonden, malamute's en een drietal akita's en ik ervaar dat hoe meer inspanning ze moeten leveren, hoe belangrijker de samenstelling van het voer is. ze krijgen voer van een goed merk wat ook nog eens heel erg duur is maar, vergeleken met goedkoper voer wat trouwens ook van bekende merken kan zijn
hebben ze door dit dure, uitgebalanceerde voer veel meer energie, blijven ze mooier in vorm, hebben ze een goede schone vacht, een goede spijsvertering en eten ze heel veel minder dan wanneer ze goedkoper voer krijgen. iedere brok heeft gewoon meer voedingswaarde en een betere samenstelling.
we hebben best wel verschillende soorten geprobeerd vooral met de akita's die niet hoeven te werken maar, je merkt gewoon dat wanneer ze slechter voer krijgen ze er veel meer van moeten eten om de juiste voeding binnen te krijgen en nog lijkt het soms wel of er meer uit komt dan dat er in gaat. dit komt gewoon doordat er meer opvulling dan voeding in zit.
het mooie van dit hele verhaal is dat ze van dat hele dure voer in verhouding zo weinig hoeven te eten dat het niet alleen veel gezonder is maar ook nog eens niet duurder dan dat goedkopere voer.

nu weet ik wel dat honden geen vissen zijn en dat vissen meestal niet hoeven te werken maar, wat betreft het voer werkt het een en ander naar mijn idee ongeveer hetzelfde.

wat mij betreft is natuurlijk voer over het algemeen beter voor het dier dan droogvoer maar, wat vooral belangrijk is, is voldoende diversiteit in het voer en goed droogvoer ter afwisseling en aanvulling (goed voer bevat mineralen en vitaminen) is best verstandig.

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Kees »

De duurdere merk voer hoeft niet per definitie beter te zijn.
Als ik denk aan diverse hobby kwekers en hun eigen (huismerk) voer, daar zitten, door hun liefde /passie voor de vis, vaker beter spul in.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Floor »

kees,

dat duur voer niet per definitie beter is dan goedkoper voer heb je zeker gelijk in. Waar ik op doel is uitsluitend productievoer wat grootschalig met een winstoogmerk wordt geproduceerd. hobbyvoer kennen we in de hondenwereld eigenlijk niet in ieder geval niet zoals voor de visjes.
de productie van hobby voer voor vissen is naar mijn mening over het algemeen relatief kleinschalig en de producenten maken dit niet om veel geld aan te verdienen ze hoeven hun product dus ook niet aan te vullen met allerlei rommel om maar een zo groot mogelijk volume te krijgen.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Stefan »

Goeie!

Maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigt dat als je zou gaan kijken waar de verschillende merken voer vandaan komen je vrij gauw zal ondervinden dat het voor 90% niks uitmaakt van welk merk je je vissenvoer haalt. Komen vaak namelijk uit dezelfde fabriek of verschillende fabrieken halen hun basis "ingrediënten" bij dezelfde kwekers vandaan.
Natuurlijk zullen hier uitzonderingen in zijn, de vaak kleine, vrijgevochten merken die nog steeds zelf hun eigen kwaliteitsvoer maken.
Maar of vissen er veel van merken...

Ik gebruik zelf met name DuplaRin M omdat ik heb gemerkt dat mijn vissen dit graag aannemen en ze er goed uitzien. Verder gebruik ik soms wat algtabletjes en zo nu en dan vriesdroogvoer, diepvriesvoer of levend voer.

Heb hier ook even een leuke weggezet.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Rody »

Al het dure voer hoeft inderdaad niet altijd beter te zijn.
Ik gebruik hier als vlokvoer in zowel zoet als zout New Era voer en daarbij voor de zoet nog de diverse wafers van Hikari, goed voer en ze vallen niet direct uit elkaar op de bodem.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door Rita M »

Zelf zweer ik bij het huismerk diepvries van mijn vaste "mannetje" die regelmatig bezorgd en waar ik ook vaak mijn vissen koop. Het verschil is volgens mij in allerlei soorten mug,vlo,daphnia, mysis en noem maar op echt minimaal al koop ik ook altijd een soort met knoflook omdat dit werkt tegen parasieten.
Ook mijn granulaat en vlokvoer komt van het eigen huismerk maar ik voer ook dagelijks goede en dure O.S.I. spirulina wafers (ook weer mét knoflook) elke ochtend ook Sera vlokvoer en regelmatig Vivormo van Sera.

Volgens mij zitten er heel veel vissen bij vooral nog wat oudere mensen (die het altijd al zo deden) die echt alleen 2x per dag wat Sera vlokvoer krijgen dus de vissen bij mensen die regelmatig voer wisselen en diepvries van het huismerk en zo geven zitten heel erg goed.

Gebruikersavatar

mufin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2011 11:33
Locatie: Almere

Re: Merk voer is beter dan (goedkoop) huismerk voer

Bericht door mufin »

Rita M schreef:Zelf zweer ik bij het huismerk diepvries van mijn vaste "mannetje" die regelmatig bezorgd en waar ik ook vaak mijn vissen koop. Het verschil is volgens mij in allerlei soorten mug,vlo,daphnia, mysis en noem maar op echt minimaal al koop ik ook altijd een soort met knoflook omdat dit werkt tegen parasieten.
Ook mijn granulaat en vlokvoer komt van het eigen huismerk maar ik voer ook dagelijks goede en dure O.S.I. spirulina wafers (ook weer mét knoflook) elke ochtend ook Sera vlokvoer en regelmatig Vivormo van Sera.

Volgens mij zitten er heel veel vissen bij vooral nog wat oudere mensen (die het altijd al zo deden) die echt alleen 2x per dag wat Sera vlokvoer krijgen dus de vissen bij mensen die regelmatig voer wisselen en diepvries van het huismerk en zo geven zitten heel erg goed.

ik heb het zelfde voer als Rita :mrgreen:
van dezelfde mannetje
vissen zien er geweldig uit en tis gewoon top voer

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”