Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Ciedric »

In december heb ik een aquarium aangeschaft met twee kleine Sluierstaart goudvisjes. Samen met een stukje waterpest.

Al snel vond ik dit te kaal in het aquarium staan en kocht ik onder andere
Afbeelding
En plantje wat op sla lijkt en eentje met grote bladeren. Die met grotere bladeren viel na een week uit maar heeft inmiddels weer nieuwe blaadjes gekregen. Loodjes en dergelijke heb ik allemaal verwijderd en zijn de bak niet in geweest!

Ik ververs elke week het water voor ongeveer één derde. Het filterpompje wordt zo om de zes weken vervangen en dan wordt er tevens wat toegevoegd aan het het water (BiOrb-systeem)

Vandaag spotte ik in eens een kleine slak! Hij zit er nog in en lijkt de wand te reinigen, kan het beestje kwaad? Ik neem aan dat hij als eitje is meegekomen op één van de plantjes. Heb de plantjes wel uitgebreid onder de kraan afgespoeld met lauw water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Marja »

hoi Ciedric,

welkom hier :lol:
ik denk ook dat dit slakje als eitje of heel klein slakje is meegekomen
met je plantjes.
dan totaal geen kwaad ;)

heb je foto`s van je hele bakje, ik ben wel benieuwt eigenlijk :D
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door mirasja »

Welkom Ciedric
Wat leuk weer een sluierliefhebber erbij, die hebben we hier nog niet zoveel.
Dat slakje kan geen kwaad hoor. Let er alleen wel op dat het er niet te veel worden, want dan wordt het echt een plaag.
Meestal komen er meer slakjes, omdat er te veel gevoerd wordt, dus even in de gaten houden.
Heb je foto's van je bak, want daar zijn we hier gek op.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Ciedric »

Na één dag

Afbeelding

En deze is een paar weken later genomen

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt allemaal wat te klein op de foto's maar in werkelijkheid valt dat reuze mee! De vissen tonen gezond en zijn bewegelijk. Ze lijken niet meer te groeien maar is dat wel het geval dan kijk ik uit naar een andere bak.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Ciedric »

Afbeelding

De slak is bewegelijk! Je ziet hem nu bij de temperatuurmeter zitten. De oranje vis heeft er al twee keer zijn lippen tegenaan gezet dus wellicht is deze slak binnenkort weg :P

Ook zie je hoeveel de plant links aan blad verloren heeft. In de top van de stengels groeien inmiddels weer verse blaadjes.

Ik heb overigens bewust voor sluiers gekozen. De normale goudvis is een betere zwemmer en heeft ook meer ruimte nodig. Tropisch is ook leuk maar dat vergt meer onderhoud. Heb dat destijds gezien bij mijn broertje, hij heeft uiteindelijk zijn 63l bak de deur uitgedaan.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Fabian »

Ik moet je toch teleurstellen dat de vissen hierin te klein zitten.... Sluiers hebben minimaal een bak van 1 meter nodig en ca. 50 liter per vis. Hierin zullen de visjes vergroeien, oftewel: de ingewanden groeien door, maar de buitenkant niet.
Waar zit dan de filterinhoud? Of ben ik blind? :oops:

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Visje in het water »

Hallo, welkom!

Wat zijn dat toch een prachtbakjes! En ik vind hem stijlvol ingericht, zo met de steentjes in de achterhoeken wat naar boven en daar achter de plantjes.... Top!!

Tjsa dat slakje..daar heeft men al op gereageerd.
Ook heeft Fabian al gereageerd over de twijfels van de maat van de bak.
Hoe groot is deze?

We zijn allen liefhebbers van vissen en hebben het beste met ze voor. We zullen dan ook, daar waar mogelijk is, graag iedereen op weg helpen om de beste manier te vinden voor het houden van vissen.
Dit betekent ook dat we het eerlijk aangeven als een vis te klein zit. Altijd sneu om mede te moeten delen, maar wel eerlijk tegen over de vis(sen).

Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe of wat met jouw bak en.. mocht hij te klein blijken... dan niet getreurd! Er zal altijd wel een oplossing te vinden zijn. Stel je vragen (domme bestaan niet!) en deel je ervaringen met ons. ;)

Veel plezier op dit forum :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Ciedric »

Bedankt voor de reacties. Op de foto's vind ik hem ook klein overkomen maar in het echt valt het reuze mee. Maten weet ik eventjes niet uit mijn hoofd maar zijn op internet te vinden onder BiOrb Life.

Ze zijn duur maar stijlvollere aquaria heb ik niet gezien. Het filterelement zit in het minder onder de tube. Het bestaat uit een spons element en wat kool en andere balletjes. Dit zit in een cassette. De ene keer spoel ik het uit en bij wat heftiger vuil vervang ik het met de speciale kit a 8 zoveel. Bestaande uit een nieuw filter cassette schoonmaakdoekje voor de kunststof ruit en twee zakjes voor goede bacteriën en dat soort meuk.

Uiteraard houdt ik in de gaten hoe de vissen groeien en komt er een andere bak.
We zijn ze al een maand minder gaan voeren. Op de verpakking staat meerdaags voeren tot wat ze binnen 2 minuten opeten maar dat vind ik al te veel. Ik voer met Hakiri, blauwe zak Japanse style

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Na 2-3 maanden in eens een slak, wat nu?

Bericht door Fabian »

Ciedric schreef: Uiteraard houdt ik in de gaten hoe de vissen groeien en komt er een andere bak.
Op een gegeven moment zullen ze dus stoppen met groeien en gaan ze vergroeien. Buitenkant groeit niet meer door, maar alles van binnen wel...

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”