Anubias emers kweken

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Anubias emers kweken

Bericht door Alrik »

Min of meer naar aanleiding van de emersed Hemianthus Callitrichoides kweek van keizervis heb ik besloten ook een poging te wagen wat plantjes emers te kweken. Ik ben zelf helemaal dol op de Anubias plantjes en daar is dan ook mijn keuze op gevallen.

Na het aquarium lange tijd niet verzorgd te hebben had ik flink wat last van alg. Gelukkig is de alg inmiddels op zijn retour maar toch waren genoeg bladeren van de Anubiasjes nog flink be-algd. Deze heb ik bij het onderhoud van afgelopen zondag (9 maart) bijna allemaal weggesnoeid. Genoeg snoeiafval dus om een emersed kweek te beginnen. :)

De plantjes staan inmiddels 4 dagen in het kweekkastje, ik durf dan ook nog niet te zeggen of de plantjes gaan groeien, maar met wat geduld komen we daar vanzelf achter. Hieronder zal ik mijn verslag bijhouden.

Anubias emers kweken:
Start: 9 maart 2014
Bodem: 1 deel potgrond, 1 deel zaaigrond
Soorten: Het is een echt gokken aangezien ze over een lange tijd zijn aangeschaft/verkregen, maar ik zal het proberen. Hopelijk kunnen jullie mij ter zijnentijd helpen met het classificeren.
- Anubias Afzeli
- Anubias Barteri
- Anubias Eyes
- Anubias Golden (geen idee of dit de Nana variant is)
- Anubias Nana
Hou in gedachte dat het om snoeiafval gaat en de stekjes erg minimaal zijn. De meesten bestaan alleen uit een stukje rhizoom met wortels, en soms een blaadje. Ik heb het dus erg zwaar gemaakt voor de stekjes, maar als dit aanslaat, weten we gelijk dat de stekjes erg klein/minimaal mogen zijn.

Bevindingen tot dusver:
Allereerst de grond, ik ben er echt helemaal niet over te spreken en zal dit de volgende keer ook anders aanpakken. De potgrond is erg luchtig en licht en heeft de neiging te drijven. Hierdoor is het lastig om de plantjes er mooi in te zetten en het bakje vullen met water is al helemaal geen doen. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen die ik gelijk even zal bespreken.
- Men kan grind over de potgrond leggen, al is mijn ervaring dat het lastig schoon te houden is.
- 2 delen potgrond, 1 deel wit zand. Het witte zand verzwaard de potgrond zodat het minder gaat drijven.
- Potjes met steenwol gebruiken. Dit heeft absoluut mijn voorkeur; het water is namelijk makkelijk te verversen en alles blijft mooi schoon. De potjes zijn natuurlijk ook te vullen met potgrond en wit zand.

Verder staan de stekjes nu 4 dagen in de kweekkas, doordat ze lastig neer te zetten waren heb ik vandaag een poging gedaan alles wat beter te plaatsen. Volgens mij zag ik al de eerste nieuwe worteltjes, maar ik ben nog even voorzichtig in mijn enthousiasme. De stekjes hebben het namelijk zwaar met hun overgang van submers naar emers. Het blad van de Afzeli is helemaal verdord en ook de kleinere blaadjes van (volgens mij) de Barteri hebben het zwaar. Vandaag heb ik het bakje dus tot de rand gevuld met water om de overgang hopelijk iets makkelijker te maken.

Goed, tijd voor wat (niet zo indrukwekkende) foto's. Zo staan de plantjes er vandaag bij.
Afbeelding

Na het maken van de vorige foto heb ik ze in de vensterbank gezet en het water aangevuld.
Afbeelding

Dit was het tot dusver, hopelijk gaat het lukken. Ik zal mijn bevindingen in ieder geval hier bijhouden.

Geert
1000+
1000+

Re: Anubias emers kweken

Bericht door Geert »

Mooi gedaan en mooi verhaal.
Ik zal ook weer beginnen met andere plantjes. Ben de Hemianthus Callitrichoides kwijt dus ook weer tijd voor nieuwe en zal ook een topic openen daarvoor.

Hopelijk kunnen we veel van elkaar leren :mrgreen: Laat de groei beginnen :mrgreen:

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Haha, het zal bij mij wel even duren.. Anubiassen staan nou niet echt bekend om hun snelle groei ;)
Het is wel leuk dat ik de groei tussen submers en emers nu ook kan vergelijken.

Eerst maar even kijken of het aanslaat. :)

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Leuke projectje. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik hou je in de gaten :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ben benieuwd of het gaat lukken.
Zo ja.....wie weet een projectje voor mezelf opstarten........

Heb trouwens weleens mijn bak met half water gedaan en de ludwigia's groeiden boven water door tot de lampjes.
De bladeren bleven rood, maar werden wel iets vleziger.
Stel dat ik in deze situatie emers zou willen stekken, zou dan het bovenwater deel van de Ludwigia beter aanslaan dan het onderwater deel ?
En behoud deze zijn kleur?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt weer voor de leuke reacties, ben ook zeer benieuwd :)

@ Sjakie;
Planten hebben emers (vaak) een ander uiterlijk als submers, en zullen bij een overgang ook altijd even moeten wennen. Vandaar ook dat jij bijvoorbeeld opmerkte dat de bladeren iets vleziger werden boven water.

Wil jij dus je Ludwigia's emers gaan kweken, en je hebt al een deel dat boven water groeit, zou dit theoretisch inderdaad beter/sneller aanslaan. Puur omdat de plant dan niet aan de nieuwe situatie hoeft te wennen.

In hoeverre de kleur behouden blijft durf ik me niet over uit te laten. Zoals in andere woorden gezegd; ze hebben een emerse vorm, en een submerse vorm. Dit betekend dat je planten er emers heel anders uit kunnen zien als in het aquarium (submers). De plant past zich dus aan aan zijn leefomgeving; stel je je ludwigia's krijgen emers bijvoorbeeld groenere bladeren (ik noem maar iets), zullen deze submers weer roder worden.
Laatst gewijzigd door Alrik op 13 mar 2014 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Begrijp ik helemaal Alrik.

Lijkt me leuk om eens te proberen in de huiskamer.
Misschien gaan mijn Ludwigia's dan wel bloeien!
Laatst gewijzigd door Sjakie op 13 mar 2014 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Nog een extra aanvulling, elders al wel gezegd, maar hier nog niet:
Ga je Ludwigia's emers kweken kun je de steeltjes volgens mij gewoon horizontaal neerleggen. Als het goed is komt er dan bij elke node (blad) een nieuw steeltje die naar boven groeit. :mrgreen:

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

@ Alrik
Deze aanvullende opmerking klopt als een zwerende vinger.
Gewoon horizontaal lichtjes in de grond/grind drukken en er komen (in ieder geval bij mij) een boel kleine plantjes tevoorschijn.
Goede manier om snel veel plantjes te kweken :lol:

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik ben benieuwd :D

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ik ga het bijhouden :)

Heb ook al weer een hele nieuwe setup bedacht voor het emers kweken. Maar moet eerst even de rommelkast in duiken om te kijken of ik alles bij elkaar kan vinden, kan er helaas even geen cent aan uitgeven.
Kan ik alles vinden ga ik lekker aan de knutsel en deel ik het weer met jullie, krijg ik het riedeltje niet compleet moet ik nog even geduldig afwachten en hou ik het ook nog even spannend voor jullie ;)

@ Sjakie; zeker weten, dan gaat het ineens heel snel met de planten :)

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Nou, ik ben de afgelopen dagen een beetje aan het knutselen geweest met mijn nieuwe setup. Alle lijm is nu droog, dus het bakje staat te draaien om eventuele schadelijke stoffen op te lossen. Hier wat foto's van het geknutsel.

Pompje
Ik had nog een oud pompje liggen die ik wel kon gebruiken, alleen was hij veel te hoog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het pompje is nu 8cm hoog (was 13,5cm), met een klein stukje schuim tegen eventuele vuilresten.

Plateau
De plantjes moeten natuurlijk ergens op staan, dus heb ik een plateautje voor ze gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Resultaat
Nu alle voorbereiding klaar is kan de boel getest worden.
Afbeelding
Afbeelding
Het water word nu over het plateautje heen gepompt en kan er rechts weer onder lopen.

Nog te doen
- De zuignapjes van de pomp blijven niet meer goed plakken en moeten worden vervangen.
- Plateautje nog fixeren, deze neigt nou langzaam naar rechts te gaan en iets te drijven. Ideeën?
- Potjes (waarschijnlijk met steenwol) zien te regelen.
- Eventueel nog een thermometer aanschaffen.
- Plantjes erin zetten :mrgreen:

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Goed bezig Alrik :tums:

Zou je het plateau niet kunnen verzwaren, dmv steentjes in de buisjes te doen?
De plantjes kunnen ook in witte filterwatten ipv steenwol.
Potjes is moeilijk aan te komen. Hopen dat iemand dichtbij jou in de buurt er wat overheeft.
Misschien een andere manier verzinnen met gewone plantenpotjes (gaatjes erin maken?)

Verder ziet de opzet er mooi uit !
Veel succes.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Lekker creatief bezig geweest!! Ziet er goed uit. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125