Na het aquarium lange tijd niet verzorgd te hebben had ik flink wat last van alg. Gelukkig is de alg inmiddels op zijn retour maar toch waren genoeg bladeren van de Anubiasjes nog flink be-algd. Deze heb ik bij het onderhoud van afgelopen zondag (9 maart) bijna allemaal weggesnoeid. Genoeg snoeiafval dus om een emersed kweek te beginnen.
De plantjes staan inmiddels 4 dagen in het kweekkastje, ik durf dan ook nog niet te zeggen of de plantjes gaan groeien, maar met wat geduld komen we daar vanzelf achter. Hieronder zal ik mijn verslag bijhouden.
Anubias emers kweken:
Start: 9 maart 2014
Bodem: 1 deel potgrond, 1 deel zaaigrond
Soorten: Het is een echt gokken aangezien ze over een lange tijd zijn aangeschaft/verkregen, maar ik zal het proberen. Hopelijk kunnen jullie mij ter zijnentijd helpen met het classificeren.
- Anubias Afzeli
- Anubias Barteri
- Anubias Eyes
- Anubias Golden (geen idee of dit de Nana variant is)
- Anubias Nana
Hou in gedachte dat het om snoeiafval gaat en de stekjes erg minimaal zijn. De meesten bestaan alleen uit een stukje rhizoom met wortels, en soms een blaadje. Ik heb het dus erg zwaar gemaakt voor de stekjes, maar als dit aanslaat, weten we gelijk dat de stekjes erg klein/minimaal mogen zijn.
Bevindingen tot dusver:
Allereerst de grond, ik ben er echt helemaal niet over te spreken en zal dit de volgende keer ook anders aanpakken. De potgrond is erg luchtig en licht en heeft de neiging te drijven. Hierdoor is het lastig om de plantjes er mooi in te zetten en het bakje vullen met water is al helemaal geen doen. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen die ik gelijk even zal bespreken.
- Men kan grind over de potgrond leggen, al is mijn ervaring dat het lastig schoon te houden is.
- 2 delen potgrond, 1 deel wit zand. Het witte zand verzwaard de potgrond zodat het minder gaat drijven.
- Potjes met steenwol gebruiken. Dit heeft absoluut mijn voorkeur; het water is namelijk makkelijk te verversen en alles blijft mooi schoon. De potjes zijn natuurlijk ook te vullen met potgrond en wit zand.
Verder staan de stekjes nu 4 dagen in de kweekkas, doordat ze lastig neer te zetten waren heb ik vandaag een poging gedaan alles wat beter te plaatsen. Volgens mij zag ik al de eerste nieuwe worteltjes, maar ik ben nog even voorzichtig in mijn enthousiasme. De stekjes hebben het namelijk zwaar met hun overgang van submers naar emers. Het blad van de Afzeli is helemaal verdord en ook de kleinere blaadjes van (volgens mij) de Barteri hebben het zwaar. Vandaag heb ik het bakje dus tot de rand gevuld met water om de overgang hopelijk iets makkelijker te maken.
Goed, tijd voor wat (niet zo indrukwekkende) foto's. Zo staan de plantjes er vandaag bij.

Na het maken van de vorige foto heb ik ze in de vensterbank gezet en het water aangevuld.

Dit was het tot dusver, hopelijk gaat het lukken. Ik zal mijn bevindingen in ieder geval hier bijhouden.